2015-01-20

Baletul „Visul unei nopți de vară” - un triumf reeditat, la Opera Maghiară Cluj



Premiera din decembrie a baletului Visul unei nopți de vară creat de coregrafa Melinda Jakab a fost un succes de mare anvergură. Publicul a umplut sala Operei Maghiare, biletele fiind epuizate încă de la primele ore. Iubitorii genului, și a frumosului artistic, sunt invitați la ce-a de-a doua reprezentație a acestui spectaculos balet, luni, în data de 19 ianuarie 2015, de la ora 19.
Veți putea savura o feerie muzicală și vizuală în care elemente de balet neoclasic și contemporan se împletesc fericit pentru a da viață celebrelor personajelor lui William Shakespeare, personaje ce au înflăcărat imaginația lui Felix Mendelsohn-Bartholdy pentru a crea nemuritoarea muzică de scenă la Visul unei nopți de vară.
Acțiunea se petrece pe trei planuri: cel de basm al viselor, zânelor, spiridușilor și povestea îndrăgostiților, respectiv întâmplările hazlii ale comedianților. Personajele principale din visul unei nopți de vară se pregătesc să-și jure credință unul altuia pentru toată viața dar înainte de noaptea nunții trebuie să se confrunte cu toate temerile și dorințele de care, pe timpul zilei, nu sunt conștienți. Pădurea reprezintă “locul de joacă” al subconștientului, unde personajele pot să facă tot ceea ce la lumina zilei nu au curajul să facă. Este locul conflictelor, al contradicțiilor, al lucrurilor cu mai multe sensuri, locul tuturor posibilităților. Dacă credem ceea ce ne spune titlul, toată acțiunea se petrece în visul personajelor. Totuși, în calitate de public, percepem lucrurile ca fiind reale, deci nu ne îndoim de existența zânelor. Iar dacă este așa: Cine visează? Personajele sau noi? (coregraf Jakab Melinda)
Uvetura Visul unei nopți de vară a fost compusă când Mendelsohn era destul de tânăr, la 17 ani, și audiind-o putem spune că a fost un copil minune. Uvertura începe cu acorduri care se deschid ca niște porți, dezvăluind o lume de basm, ușor, plutitor, cu blândețe. Muzica lui Mendelssohn oferă introspecție în această lume eterică, plină de culori și dinamism. Câțiva ani mai târziu. Mendelssohn completează uvertura cu alte teme iar în 1843 termină și muzica de scenă la piesa lui Shakespeare. Materialul muzical al acestui spectacol de balet se formează din această muzică de scenă și din alte compoziții ale lui Mendelssohn (simfonii, uverturi), din citate scurte de Ceaikovski și din efecte sonore moderne ( dirijor Jankó Zsolt).
În piesă se conturează două lumi paralele, iar decorul spectacolului se bazează pe acest lucru. Una este lumea reală, caracterizată prin sisteme, reguli și constrângeri. Perechea acesteia ar fi o lume a viselor, imperiul creaturilor instinctive, care trăiesc în libertate completă. De asemenea dansul, coregrafia și decorul sugerează o lume haotică, numită sistem, din care dacă reușim să ieșim, putem descoperi frumosul în mod nesistematic (Venczel Attila, scenograf)
Am încercat să concep costumul protagoniștilor astfel încât să se potrivească nu numai cu concepția de bază, dar și cu coregrafia, să fie practic și comod Cei care cunosc spectacolul știu deja, că este vorba de două lumi opuse. Pădurea este lumea visurilor, în care care regele și regina- zână sunt îmbrăcați în haine pictate și decorate cu mâna. Costumele îndrăgostiților sunt grecești, de inspirație romantică, făcute din materiale moi și grațioase. În opinia mea baletul este foarte spectaculos, descoperind spectatorilor un basm cu zâne complex și actual( Ledenják Andrea, designer de costume)

În distribuție: Cîmpean Rareș, Bogoi Viorica, Cătălin Filip, Kálmán Róbert, Oprean Simina, Tőkés Ioana, Ianc Florin, Bob Dan, Ciocan Raul, Popa Andrea, Székely Dániel, Hosu Sergiu, Rațiu Camelia, Katrinecz Erika, Pop Radu Valentin, Maja Liliana, Popescu Laurențiu, Preda Sever, Timofte Daniela, Barabás Júlia, Göllner Delia, Cristea Diana

Cu participarea orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare Cluj, a elevilor Liceului de Coregrafie și Artă Dramatică "Octavian Stroia" și a Studioului de Dans Katrinecz Erika

Dirijor: Jankó Zsolt
Decoruri: Venczel Attila
Costume: Ledenják Andrea
Dramaturg: Alexandra Felseghi
Concert maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Regia tehnică: Gálffy Erzsébet
Asistent regie: Cîmpean Rareș

Regia și coregrafia: Jakab Melinda