2019-04-04

La Rondine, opera pe nedrept neglijată



La Rondine rămâne, fără exagerare, opera pe nedrept neglijată. Punerile în scenă sunt puține din păcate, opera bucurându-se de atenția cuvenită doar după 1990. Practic, a fost pusă în scenă la Teatro Regio din Torino (1994), pe scena celebrei Scala (tot 1994), Leeds Opera North (1994; 2001), Oper Bonn (1995), Washington National Opera (1998), Los Angeles Opera (2000; 2008), New York City Opera (2005), Royal Opera House London (2002; 2005, 2013), Metropolitan Opera (2008, 2014), Teatro Nacional de Sao Carlos (2012), Opera San Jose (2017), Opera Națională din Letonia (2018), La Fenice (2018).


În România, premiera națională a operei La Rondine reține data de 7 martie 2009, pe scena Teatrului Muzical “Nae Leonard” din Galați, regia Anda Tăbăcaru-Hogea, dirijor Sorin Oancea.


Opera Maghiară Cluj-Napoca propune în finalul stagiunii curente premiera operei La Rondine/Rândunica, a opta în ordinea creațiilor lui Puccini, anterioarele fiind, în ordine, La Villi (1884), Edgar (1889), Manon Lescaut (1893), Boema (1896), Tosca (1900), Madama Butterfly (1904), La Fanciulla del West (1910).


La Rondine, libretul Giuseppe Adami, vede luminile scenei la 27 martie 1917, pe scena Grand Theatre de Monte Carlo (sau Teatrul Casinoului), opera în sine bucurându-se de o caldă primire din partea publicului și a presei, mai ales că rolul lui Ruggero era interpretat de Tito Schipa, iar dirijor era Gino Marinuzzi. Numai, că... Puccini nu a fost deloc mulțumit, așa că propune în 1920, o versiune revizuită, c u premiera la Teatro Massimo din Palermo. Practic, exigența compozitorului Puccini și-a spus din plin cuvântul. Puccini a revenit nu mai puțin de trei ori asupra operei La Rondine (1917, 1920, 1921), cu două finaluri total diferite, fără a fi mulțumit însă. Ca și cum nu ar fi fost de ajuns, în 1994, compozitorul italian Lorenzo Ferrero oferă o nouă orchestrație operei, una în cel mai autentic spirit puccinian, prezentată laTorino.


Trebuie menționat un lucru, La Rondine urma să aibă premiera la Viena, idee abandonată din cauza izbucnirii Primului Război Mondial.


Cele trei acte propun trei locuri diferite, salonul Magdei de la Paris, Barul Bullier, Riviera Franceză. Sunt locuri în care frumoasa și expresiva muzică pucciniană se lasă descoperită prin momente precum Chi il bel sogno di Doretta, Ore dolci e divine, Dimmi che vuoi seguirmi, Parigi, E la citta de’ desideri, Fanciulla, e sbocciato l’ amore,..., o muzică încântătoare, pe nedrept nevalorificată scenic mult timp.


Și ar mai fi ceva... O poveste de dragoste. Este extrem de tentant să vezi în opere legături, relații ale compozitorilor cu anumite doamne, mai mult sau mai puțin muze. Și totuși... Este tentant, deci, să vezi în La Rondine legătura lui Puccini cu Josephine von Stengel, legătură fragilă, așa cum este și cea dintre Magda și Ruggero, eroii principali ai operei. Poate de aici și încântătoarele sonorități de care aminteam mai sus. La urma urmei, trebuie să recunoaștem rolul muzelor în viața geniilor.


Demostene Șofron

Premieră: 11 aprilie 2019, ora 18:30

Următorul spectacol: 14 aprilie 2019, ora 18:30










Facebook

ÎNSCRIE-TE LA NEWSLETTER