2014-12-15

PREMIERA DE BALET SE VA JUCA CU CASA ÎNCHISĂ



Doar o zi ne mai desparte de premiera de balet Visul unei nopți de vară, după drama lui Shakespeare, regizat de coregraful Jakab Melinda. Fiind toate biletele vândute, spectacolul din data de 16 decembrie 2014 se va desfășura cu casa închisă. Cei care doresc să vadă spectacolul, vor avea ocazia în 19 ianuarie 2015, de la ora 19.00.
Conform afirmațiilor scriitorului italian Italo Calvino „chiar și cel mai neașteptat vis poate fi asemănat cu o enigmă care ascunde o dorință sau o teamă.” Personajele principale din Visul unei nopți de vară se pregătesc să-și jure credință unul altuia pentru toată viața, dar înainte de noaptea nunții trebuie să se confrunte cu toate temerile și dorințele de care, pe timpul zilei, nu sunt conștienți. Pădurea reprezintă „locul de joacă” al subconștientului, unde personajele pot să facă tot ceea ce la lumina zilei nu au curajul să facă. Este locul conflictelor, al contradicțiilor, al lucrurilor cu mai multe sensuri, locul tuturor posibilităților. Dacă credem ceea ce ne spune titlul, toată acțiunea se petrece în visul personajelor. Totuși, în calitate de public, percepem întâmplările ca fiind reale, deci nu ne îndoim de existența zânelor. Iar dacă este așa: Cine visează? Personajele sau noi? Într-un mod plăcut, ludic, atingem teme universale care ne preocupă pe toți: viața, moartea, dragostea, privite în altă culoare, dintr-o altă perspectivă, într-o viziune diferită, contemporană.
„Universalul, generalul și eternul nu sunt teme capabile să acapareze publicul dacă acestea nu sunt presărate, încălzite, umanizate cu aspectele cotidiene, mereu schimbătoare ale vieții” – afirmă Jakab Melinda, coregraful și regizorul spectacolului. – „Formele pure ale dansului sunt în sine doar niște imagini goale, fără semnificații. Acestor forme închistate trebuie să le dăm viață, iar ca să putem pune esență individuală în aceste forme statice, trebuie să utilizăm limbajul, tehnica și libertatea dansului contemporan.
Arta dansului scenic a secolului XXI, dacă dorește să atingă un înalt grad artistic de exprimare și comunicare trebuie, într-adevăr, să cunoască în profunzime lumea dansului clasic și ținând cont de de genul, acțiunea, întâmplările poveștii, sentimentele exprimate, să se delimiteze totuși de acesta.
Eu fac parte din categoria dansatorilor care cred că este important să înțeleagă dedesubturile tehnicii dansului în sine. Îmi place să merg la repetiții, să perfecționez mișcările, și lucrez cu devotament dacă văd un scop artistic cu care mă pot identifica, care îmi dă aripi.
Atunci când creez un spectacol nou, totul ia ființă în mintea mea. Îmi construiesc imaginea, organizez succesiunea stărilor, după care încep să mă joc cu ideile ca și cu un lego. Apoi caut mișcările, posturile, gesturile, pașii, legăturile care pot exprima aceste idei. Când mă întâlnesc cu dansatorii, deja știu ce vreau, însă las și personalitatea lor, posibilitățile lor fizice și expresive, energiile lor artistice să se manifeste. Este vorba de dialog și experiment, un proces de improvizare ce pare a fi fără frontiere, în urma cărora, până la urmă găsim forma finală. Puterea dansului contemporan provine din acea energie care e generată de provocările continue ale fizicului și psihicului.
Această energie o transmitem publicului, public al cărui interes, după părerea mea este major pentru spectacolele de dans, și nu trebuie să fii cunoscător al acestei arte ca să-ți placă ceea ce vezi, auzi și înțelegi. Cea mai mare bucurie pentru mine este atunci când omul din afara acestei lumi a artei recunoaște valoarea procesului de creație.”


DISTRIBUȚIA COMPLETĂ:
Dirijor: Jankó Zsolt

În distribuție: Cîmpean Rareș, Bogoi Viorica, Cătălin Filip, Kálmán Róbert, Oprean Simina, Tőkés Ioana, Ianc Florin, Bob Dan, Ciocan Raul, Popa Andrea, Székely Dániel, Hosu Sergiu, Rațiu Camelia, Katrinecz Erika, Pop Radu Valentin, Maja Liliana, Popescu Laurențiu, Preda Sever, Timofte Daniela, Barabás Júlia, Göllner Delia, Cristea Diana

Cu participarea orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare Cluj
Respectiv elevii Liceului de Coregrafie și Artă Dramatică "Octavian Stroia"
și elevii Studioului de dans Katrinecz Erika

Decor: Venczel Attila
Costume: Ledenják Andrea
Dramaturg: Alexandra Felseghi
Concert maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Regia tehnică: Gálffy Erzsébet

Asistent regie: Cîmpean Rareș
Regia și coregrafia: Jakab Melinda

Informații și rezervări pentru ianuarie:
 www.magyaropera.ro, facebook.com/KolozsvariMagyarOpera
 Casa de bilete (tel.: 0264-593468, zilnic 10.00-13.00. și 16.30-18.30)

Cluj-Napoca, 15.12.2014.







Facebook

ÎNSCRIE-TE LA NEWSLETTER